BAB 8: SEJARAH PENDIDIKAN DI MESIR

SISTEM PENDIDIKAN ISLAM MESIR: MODEL PERBANDINGAN GLOBAL
Pengasas dan tokoh-tokoh agama di Mesir

v  Muhammad Ali Pasha

v  Biodata

Nama penuh:
Muhammad Ali Pasha Al-Masud ibn Agha
Nama gelaran:
Mehmet Ali Pasha
Tarikh lahir:
1765
Tempat lahir:
Kavala, Macedonia, Rumeli Eyalet
Tarikh meninggal:
1849
Tempat meninggal:
Cairo, Mesir
Keturunan:
Turki
Gelaran pangkat:
Pembina Mesir Moden (bermaksud membangun dan mempertahankan negara Mesir sebagai negara moden.)
Pekerjaan:
Wali Mesir dan Sudan


v  Sumbangan

Politik luar negeri
Politik dalam negeri
·  Membuat hubungan baik dengan negara luar dan mementingkan ilmu pengurusan

· ·         Melatih tentera mesir
· ·         Menubuhkan sekolah militari               (tentera)

· Ekonomi

· Pendidikan

· Membangunkan sistem                        pengairan & sistem kesuburan            tanah.

· ·         1815-Membina sekolah angkatan         tentara darat
· ·         1816-Sekolah teknik
· ·         1827-Sekolah perubatan
· ·         1829-Sekolah farmasi
· ·         1834-Sekolah tinggi teknologi
· ·         1836-Sekolah penterjemahan
· Beliau banyak menghantar pelajar ke France untuk belajar ilmu sains dan teknologi barat



v  Al-Tahtawi

v  Biodata

Nama penuh:
Rifaah Badawi Rafi Al-Tahtawi
Tarikh lahir:
1801
Tarikh meninggal:
1873
Pendidikan:
o      Mempelajari peradaban Barat dan kemajuan yang dicapai di institusi di Mesir.
o      Belajar dalam bahasa Francis secara sistematik.
o      Berhasil menterjemahkan 12 buku ke dalam Bahasa Arab.
Sumbangan:
·       Diberikan kepercayaan untuk mendirikan sekolah penterjemahan pada tahun 1836.
·       Sekolah ini meliputi ilmu perubatan dan sastera
·       Antara buku penulisan beliau biografi politik ilmu ummi/ logik

v  Jamaluddin Al-Afghani

v  Biodata

Nama penuh:
Sayyid Jamaluddin al-Afghani al-Hasani
Tarikh lahir:
1839 M
Tempat lahir:
Asad Abad
Tarikh meninggal:
1897 M.
Tempat meninggal:
Istanbul, Turki
Pendidikan:
Belajar Bahasa Arab & ilmu-ilmu lain seperti hadis, tafsir, tasawuf & falsafah.
Pekerjaan:
Pembantu Muhammad Khan di Afghanistan pada usia 20 tahun.
Penasihat Sher Ali Khan (tahun 1864)
Perdana menteri semasa pemerintahan Azham Khan
Kelebihan
Mempunyai kecerdasan & keperibadian yang menarik.


v  Sumbangan/Pemikiran/Ideologi

o  Mengembalikan kejayaan umat Islam di masa lampau & sekaligus menghadapi dunia moden.
o   Pemerintah harus patuh kepada undang-undang.
o   Tiada pemisahan antara agama & politik.
o   Perasaan simpati antara umat Islam harus dihidupkan kembali.

v  Muhammad Rasyid Ridha

v  Biodata

Nama penuh:
Muhammad Rasyid bin Ali Ridha bin Muhammad Syams al-Din al-Qalamuny
Tarikh lahir:
Tahun 1282 H/1865 M
Tempat lahir:
Al-Qalamuny, Lebanon
Pekerjaan:
Bangsawan Arab
Keturunan:
Keturunan langsung dari Saidina Husein ibn Ali ibn Abi Talib R.A & Fatimah Az-Zahra R.A, puteri Rasulullah S.A.W.
Kelebihan:
Dikenali sebagai lingkungan keluarga yang sangat taat kepada agama serta menguasai ilmu-ilmu agama.


v  Pemikiran/Ideologi/Sumbangan

1.Agama
o   Anjuran supaya bertoleransi dalam bermazhab dihidupkan.
o   Pembaharuan dalam bidang hukum & penyatuan mazhab hukum.
2.Pendidikan/ilmu pengetahuanperadaban Barat.
o   Memasukkan ilmu-ilmu umum ke dalam lembaga pendidikan milik umat Islam.
o   Membentuk lembaga pendidikan yang bernama al-Dakwah wal Irsyad pada tahun 1912 M di Cairo, Mesir.
3.Politik/sosial kemasyarakatan: Mengusulkan penyelenggaraan suatu pilihan raya Islam di Cairo, Mesir yang dihadiri oleh wakil-wakil dari semua Negara Islam & seluruh umat Islam.


Sejarah Pendidikan Mesir

v  Semasa Kedatangan Napoleon

o      Semasa tahun 1798, Napoleon masuk ke Mesir & menjajah.
o    Tujuan utama beliau adalah untuk menjajah negara India tetapi menggunakan negara Mesir sebagai jalan tengah.
o  Napoleon belayar dari pelabuhan yang bernama Tolon/Toulon  diikuti dengan tenteranya sebanyak 36 000 orang ke Iskandariah.
o  Sebelum tiba ke Iskandariah, mereka melalui tempat yang bernama Malta dan menguasai tempat tersebut.
o      Selepas itu, mereka ke Iskandariah untuk menguasainya tetapi hampir terbunuh.

v  Kenapa Pilih Mesir?

o   Jalan tengah.
o   Membuat revolusi lokasi Napoleon menjajah.
o   Ada kelebihan pada tentera Napoleon (Panglima Perancis).



v  Semasa kedatangan Mesir

·         Selepas 3 tahun  berlaku Operasi penjajahan Napoleon
·         Masyarakat  Mesir telah melakukan pemberontakkan di Kaherah
·         Operasi Perancis terhenti sebab telah dihancurkan oleh penduduk Mesir

v  Selepas Kedatangan Mesir

v  Muhammad Ali Pasha Al-Masud ibn Agha

·         Mendekati masyarakat Mesir.
·         Menjalankan hubungan dengan pemerintah (sebab pemerintah telah mengenakan cukai   yang sangat tinggi)
·         Pemimpin mesir Mamluk dan puaknya mengundur diri dan lari ke Kaherah untuk   menguasai Mesir
·         Khurshid Pasha cuba merampas kepimpinan Ali Pasha, malangnya tidak berjaya.
·         Khurshid Pasha mengundurkan diri.

v  Kronologi

Tarikh/ Tahun
Peristiwa
Abad ke 18
·         Pendidikan dilaksanakan di masjid  (badan waqaf)

·         Masjid pertama di Fusthanth (Amr Ibn Ash)
1256 M-1285 M
·         Jatuhnya Kota Baghdad ke tangan Bangsa Mongol dipimpin oleh Hulagu Khan (kejatuhan pemerintah Islam)
1798-1799
·         Permulaan kedatangan Napoleon
1815
·         Sekolah tentera ditubuhkan
1827
·         Sekolah teknik ditubuhkan

·         Sekolah kedoktoran ditubuhkan
1833
·         Penggunaan pendidikan tradisional (pemerintah Ali)

·         Pembangunan 10 buah sekolah dasar
1923
·         Perluasan pendidikan
1935
·         Perluasan pendidikan disepakati
1937
·         Penyerahan sistem pendidikan keseluruh pejabat di daerah masing-masing.
1944
·         Penghapusan pembiayaan sekolah pada sekolah-sekolah dasar.
1949
·         Bebas dan membayar pembelian buku
1953-1960
·         Mengeluarkan pelbagai perundingan pendidikan.
1983
·         Perpindahan pelajaran bahasa asing
1992-1993
·         Pihak Universiti Al-Azhar mula hantar sebahagian Pelajar Malaysia ke cawangannya di luar Kaherah Iskandariah, Damanhuri, Tanta, Mansurah, Zaqazik, Shibin, El Komdam Dunya


v  Aspek perbandingan

Institusi Pengajian Tinggi


Aspek
Universiti Al-Azhar
UIAM
Pengelola




Bermula dengan masjid Al-Azhar, Khalifah Muizz telah menubuhkan universiti ini


Dicadangkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu Lawatan ke UAE bersama dengan Datuk  Amar , Dr Sulaiman Daud
Pentadbiran

Majlis Tertinggi seperti Timbalan-timbalan rektor Dekan-dekan, wakil KPT
Cadangan oleh Tun M, Rektorit, Dekan-dekan, Pegawai-pegawai universiti
PNP

Kuliah, Hafazan, Soal jawab

Waktu pengajian:
musim sejuk (Feb: 9pg)
musim panas (cuti)
Kuliah, soal jawab, tutorial

Peperiksaan
Imtihan Syafawi
Imtihan Tahrir
Wajib duduki Ujian BI (EPT) dan Ujian  BA (APT)
Etika dan peraturan
 Berjubah dan menutup aurat

Pakaian tutup aurat dan berjubah/ baju kuliah berkolar /baju kurung (P)
Kasut hitam (L)

Comments

Popular posts from this blog

DR Maszlee Malik

BAB 9: SEJARAH PENDIDIKAN ISLAM BRUNEI